Spinning


Spinning er en integreret aktivitet i Frem Fitness, hvilket betyder at medlemsskab i Frem Fitness omfatter spinning og andre hold-aktiviteter.

Der er ikke tilmelding til faste hold - du tilmelder dig fra gang til gang her på hjemmesiden. 

Spinning er hos Frem Fitness en sæsonaktivitet. De fleste hold findes fra ultimo September til primo April. Om sommeren er der grundet ringe efterspørgsel få eller ingen hold.

Hvad kræves der af udstyr?
Det er individuelt om man foretrækker at køre i cykeltøj, men mange foretrækker at køre i cykelbukser med pude. Det er nødvendigt at køre med cykelsko påmonteret klamper af Look-typen. Frem Fitness råder over et begrænset antal cykelsko, som medlemmer kan låne et par gange mens man finder ud af om Indoor Cykling er noget for en. Herefter forventes det at man selv medbringer cykelsko.

Hvad er Spinning?
Det hele startede i USA, og har siden gået sin sejrsgang verden over. Spinning har vundet så stort indpas, at det i dag findes i mange motionscentre landet over. 

Spinning er indendørs cykling på stationære cykler, som reguleres individuelt i belastning, hvilket betyder, at man selv er herre over, hvor hård Spinning-timen skal være.
Dermed ikke sagt, at man kan sidde og loppe den af.....!!!! Dette skal instruktøren nok holde øje med........ - det vigtigste er, at hver enkelt udøver yder netop det de kan. Når man først sidder på cyklen, er man jo også selv interesseret i at få noget ud af timen. Vi er alle forskellige, og nogle kan træde hårdere end andre, hvilket gør, at belastningen bliver forskellig fra person til person. Man kan sammenligne det lidt med, at man kører på landevejen, og uanset om man kører lige ud eller opad, så vil hver enkelt også her køre i forskellige gear.
 

Man kører altid på hold. Hos Frem Skørping er man op til 20 personer på et hold. Cyklerne er opstillet med front mod instruktøren. En Spinning-time kan variere fra time til time, og der køres altid efter musik.

Spinning vil aldrig blive det samme som at tage sin racercykel og køre en tur på landevejen.

Men det er et utroligt godt supplement dertil og effektiv vintertræning, som bl.a. cykelryttere og triathleter nyder godt af. Når vejret kalder på windbreaker og vintertights, så er det altså ikke ligefrem spændende at køre i slud og regn. Så er det da mere fristende med en både udfordrende og sjov Spinning-time til motiverende rytmer over højtalerne.

Hvis du beslutter dig for at give Spinning en chance, skal du være forberedt på at svede meget. Kroppen bliver hurtigt sat i arbejde, og der er ingen forfriskende brise til at køle den ned. Derfor bør man indtage en del væske - ca. 1 liter i timen, og ligeså meget bagefter.

En Spinning-cykel rokker sig ikke ud af stedet. Hverken fra side til side eller frem og tilbage. Bevægelser som f. eks. overkroppens bevægelser fra side til side, når man kører opad, vil derfor ikke forplante sig ned gennem cyklen - som den vil gøre på landevejen - men i stedet belaste kroppens led. Det er derfor vigtigt, at bevæge sig så lidt med overkroppen som muligt.

På en Spinning-cykel er det benene der gør alt arbejdet, fordi kropsvægten er på pedalerne og ikke på styret. Overkroppens muskler - især mavemusklerne og rygmuskulaturen - hjælper til med at støtte rygsøjlen og holde kroppen i balance, men trænes ikke specifikt.

Spinning teknik kan lyde mere indviklet end det er, når man nedfælder det på papir. Det er det altså ikke. Der køres mange forskellige Spinning-timer, men det vi på vore Spinning-hold hos Frem Skørping vil koncentrere os om, er puls, fedtforbrænding og konditions - og udholdenhedstræning. Selvfølgelig med lidt sjov indimellem, det skal der være plads til.

En time kan se således ud: Opvarmning ca. 10 min., Kørsel ca. 40 min. og Udstrækning ca. 10 min.

På med cykelbukserne, cykelskoene, lyt til musikken og lad sveden pible frem.


 

BODY BIKE Performance konsol


Vore spinningcykler er udstyret med en konsol, som under og efter træningen kan vise dig oplysninger om din puls, kadence, mm.

Brugen af pulsfunktionen forudsætter at du selv medbringer eget pulsbælte. Dette skal være ANT+ kompatibelt for at kunne kommunikere med BODY BIKE Performance konsollen. Hvis du i forvejen har et pulsbælte kan du medbringe det og prøve om det er kompatibelt - få eventuelt hjælp af en instruktør eller en anden bruger af systemet. Erfaringen viser at mange Garmin pulsbælter fungerer fint med konsollen. Ofte kan disse bælter fungere samtidig med begge enheder, hvis man feks. ønsker at vise data på cyklens konsol under træningen og samtidig opsamle og lagre træningsdata på egen konsol. Det er også muligt at bruge konsollen samtidig med opsamling og lagring af data på en smartphone med feks. Endomondo eller anden træningsapp. Dette kræver så et pulsbælte som også kan kommunikere via Bluetooth med din smartphone - f. .eks. har en bruger god erfaring med brug at Polar H7 pulsbælte og konsollen i kombination med iPhone. Der gives ingen garanti for hvilket udstyr der er kompatibelt - prøv dig frem og spørg gerne en instruktør eller en anden bruger til råds.


Læs mere herunder om brugen af vore konsoller:

BODY BIKE Performance brugermanual

Idrætsforeningen - FREM Skørping | Himmerlandsvej 59 | 9520 Skørping